انجمن تنیس روی میز
بدون مربی | 1 مشاوره درحال برگزاری
انجمن تنیس اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم

تنيس روي ميز مانند بسياري از ورزش‌هاي ديگر به عنوان يك تفريح اجتماعي آغاز شد. اين ورزش‌ با و‌سايل و تجهيزات اوليه در‌ اواخر قر‌ن نوزدهم در انگلستان پيدا شد‌‌. تنيس روي ميز در كنار بدمينتون و تنيس چمني در واقع برگرفته شده از ورزش تنيس باستاني است. تنيس باستاني با نام‌هاي جودي‌پام،‌ تنيس اصلي، تنيس زميني و تنيس سلطنتي شناخته شده است.

بر اساس شواهد و اسناد، اولين بار نام تنيس روي ميز بر روي يک صفحه بازي مانند تاس و تخته در سال 1887 به وسيله ج.اچ اهل نيويورک به کار گرفته شد. فدراسيون جهاني تنيس وي ميز در 1926 در برلين المان رسما با علامت اختصاري ITTF تاسيس شد. در طول اين سال ها تا قبل از تاسيس اين رشته با نام هايي مانند جودي پام، گوسيما، تنيس روي ميز، ويف واف، تنيس سالني، پام پام، پيم پام، نتو و تنيس سلطنتي ناميده مي شد، اما دو نام پينگ پنگ و تنيس ري ميز بيشترين کاربرد را در بين مردم داشت. تنيس روي ميز براي اولين بار دربازي هاي المپيک 1988 سئول به عنوان ورزش المپيکي شناخته شد.

تنيس روي ميز سريع ترين رشته در بين ورزش هاي توپي است با سرعتي بيش از 180 کيلومتر در ساعت و چرخشي بيش از 150 دور در هر ثانيه دارد. با تمرين و پرداختن به اين رشته عواملي همچون هماهنگي عصب و عضله، سرعت، توان، چابکي، عکس العمل به طور ويژه و همچنين استقامت و قدرت عضلاني به طور کلي در انسان افزايش مي بابد، همچنين بر اساس مطالعات انجام شده با پرداختن به اين رشته قواي ذهني، تشخيص ، تصميم ،اعتماد به نفس تقويت مي شوند.

اين رشته براي همه افراد در هر سني، در هر مکاني و با تجهيزات و امکان دست ساز و روي هر ميزي مي تواند انجام شود. مسابقات جهاني در رده هاي سني مختلف از نو نهالان زير 10 سال تا پيش کسوتان با بيش از 90 سال گواهي بر اين نکته است. همچنين افراد داراي معلوليت جسمي و ذهني در جنبش پارالمپيک در 11 کلاس به اين ورزش مي پردازند، لازم به ذکر است که بيست و هشت سال زودتر از المپيک، اين رشته پارالمپيکي از 1960 براي اولين بار جز هشت رشته اوليه به بازي هاي پارالمپيکي وارد شد، سومين رشته پر طرفدار و چهارمين رشته پر مدال در بازي هاي پارالمپيک مي باشد. اين رشته قابليت توسعه و گسترش در بين همه آحاد جامعه با هر توانايي، جنسيت رادارد. براي افراد با مشکلات شنوايي در بالاترين سطوح جهاني مانند بازي هاي المپيک ناشنوايان انجام مي شود، افراد با بيماري هاي خاص نيز در سطح جهاني در اين رشته به رقابت مي پرداند.

شايان ذکر است مطالعاتي در اروپا وژاپن در حال بررسي است مبني بر اينکه از طريق پرداختن به تنيس روي ميز تا پنج سال مي توان از پيشگيري آلزايمر پيشگيري کرد. به همين دليل و با توجه به موارد اعلام شده اين رشته مي تواند جايگاه خوبي در سطح جامعه، سازمان ها، خانواده ها، مدارس و دانشگاه ها ايجاد نمايد تا از اين طريق ضمن پر کردن اوقات فراغت بتواند به افزايش سطح سلامت و بهداشت جسمي و فکر افراد در جامعه کمک نمايد .


مشاوره آنلاین

  • جاری

    جاری

  • گذشته

    گذشته


  • برنامه‌ها

    برنامه‌ها

  • تمرین‌ها

    تمرین‌ها

  • ارزیابی‌ها/مسابقات

    ارزیابی‌ها/مسابقات

هیچ مربی‌ای تعریف نشده است.

[[w.title]]

[[w.description | limitTo: 100]] ...

هیچ تمرینی توسط کاربر ایجاد نشده است.

[[e.title]]

[[e.description | limitTo: 100]] ...

هیچ برنامه تمرینی توسط کاربر ایجاد نشده است.

[[a.title]]

[[a.description | limitTo: 100]] ...

هیچ فرم ارزیابی/مشاوره‌ای توسط کاربر ایجاد نشده است.